Saturday, December 31, 2016

Tahun baru

Yg hidup dikampong berasa nak ke bandar, yg dibandar pula ingin pulang ke kampong...

Bila hujan, kita tanya bila laaa nak kemarau... Di musim kemarau kita tanya bila la hujan nak turun..

Bila duduk di rumah, rasa nak keluar, bila keluar  pula rasa ingin  pulang ke rumah...

Waktu sunyi kita nak kepada org ramai, bila ramai org pula jadi serabut perut,  berasa nak kepada kesunyian...

Ketika bujang ngeluh nak nikah, bila nikah nak nikah so lagi...Hehehe

Setelah berkeluarga ngeluh belum dpt anak. Bila ada anak, ngeluh pula perbelanjaan hidup....

Ternyata, sesuatu nampak indah kerana belum kita miliki.. Bila telah dimiliki lain pula jadinya..

Bilakah kebahagiaan akan diperolehi kalau kita sentiasa memikirkan apa yang belum ada, tapi mengabaikan apa yang sudah kita miliki..

Jadilah peribadi yang selalu bersyukur dengan rahmat dan nikmat yang sudah kita miliki..

Mungkinkah selembar daun yang kecil dapat menutup bumi yang luas ini...

Sedangkan menutup telapak tangan sahaja pun sudah begitu sukar..

Tapi, kalau daun kecil ini melekat di mata kita, maka tertutuplah bumi dengan daun..

Begitu juga bila hati ditutupi fikiran buruk sekecil manapun, maka kita akan melihat keburukan dimana-mana, bumi ini sekalipun akan nampak buruk..

Jadi, janganlah menutup mata kita, walaupun hanya dengan daun yang kecil.

Janganlah menutup hati kita dengan sebuah fikiran buruk, walaupun cuma seujung kuku.

Syukuri apa yang sudah kita miliki, sebagai modal untuk memuliakan-Nya.

Kerana hidup adalah, waktu yang dipinjamkan dan amanah yang dipertanggungjawabkan..

Bersyukurlah atas nafas yang masih kita miliki..
Bersyukur atas keluarga yang kita miliki..

Bersyukur atas pekerjaan yang kita miliki.

Bersyukur atas kesihatan yang kita miliki..

Bersyukur atas rahmat dan nikmat yang kita miliki..

Bersyukur dan sentiasa bersyukur di dalam segala perkara..

Jauhilah sifat sombong dgn apa yg kita miliki ..

Ianya bukan milik kita, ianya milik Allah yg Maha Esa... Alhamdulillah, alhamdulillah, alhamdulillah...

Terima kasih ya Allah, terima kasih ya Allah, terima kasih ya Allah....

SELAMAT TAHUN BARU N AZAM BARU 2017📝

Maaf

Antara mereka2 yg rajin mintak maaf:
1)Operator-
Harap maaf, nombor yg anda panggil tiada dalam perkhidmatan
2)Mesin ATM
Maaf, baki anda tidak mencukupi
3)Centre2 prepaid
Maaf, panggilan anda telah disekat. Sila tambahkan nilai untuk menyambung kembali perkhidmatan kami
4) Astro
Maaf, siaran ini tidak termasuk dalam langganan anda.

Kalau mereka boleh, kenapa tidak kita? Oleh itu... Saya pun nak mintak maaf pada semua andai ada kata2 dalam status saya yg mengguris perasaan anda semua tanpa sengaja. In shaa Allah... Jumpa lagi tahun depan...babai!!!

Monday, December 26, 2016

*Hati Seorang Ibu*

☝🏻😔
*Hati Seorang Ibu*
_Tazkirah Sentap_

Apabila meningkat usia, hati makin sensetif, mudah terasa dan merajuk. Bukan orang cinta cinta saja suka merajuk, orang tua memasuki usia emas juga mudah terasa hati walaupun sebelumnya adalah seorang yang berjiwa kental dan tidak ambik peduli.

Tambahan dengan anak anak. Bukannya bila suruh anak buat sesuatu atau bila kita meminta sesuatu, apabila anak buat tak tahu dan tidak ambik peduli, kita rasa relax aja. Sungguh, ibu atau bapa pasti terasa hati dan berdukacita. Sedih bertingkat tingkat. Kadang tu apabila anak bersuara agak kuat, pun dah bergegar hati, takut anak jadi derhaka sebab anak terlupa sempadan neraka syurga.

Dah tua tua lagi mudah nak kecik hati dengan perangai anak anak. Minta tolong anak picit kaki, anak kata penat. Suruh anak  buat sesuatu, bertangguh tangguh. Ajak buat kebajikan, ada alasan. Terasa hati dan kecik hati dah macam bersarang dalam jiwa.

Tapi hati seorang ibu, kerana takut anak ke neraka, takut anak jadi derhaka, dia rela mendiamkan diri dan menangis sambil dalam hatinya istigfar. Melawan bisikan syaitan yang gembira apabila anak jadi derhaka. Berkata 'uhh' pun sudah dianggap derhaka apatah lagi jika anak melawan, membantah atau tidak ambik peduli permintaan emak bapanya.

*Seorang ibu tidak rela anaknya disakiti sejak lahir, alangkan nyamok gigit pun dia sanggup berperang mengejar nyamok, apatah lagi membiarkan langkah kaki anaknya menuju ke neraka. Sia sia mengandung, melahir, menyusu, mengasuh, mendidik dengan susah payah kemudian membiarkan anak ke neraka atas sebab anak tidak reti menjaga hatinya. Tidak sama sekali.*

Sepenuh jiwa raga saya abaikan bisikan syaitan dari mendoakan sesuatu yang buruk kepada anak. Istigfar, zikir atau doa supaya Allah ampunkan dosa dosa kita dan anak kita. Tak sanggup anak menjadi derhaka kerana kita merasa kecik hati. Kasihan anak. Kita kena usaha ubat hati kita supaya tidak terus berasa kecik hati dengan anak anak. Anak anak tu pun sebenarnya sedang diuji oleh tuhannya agar menjaga iman dan akhlak.

Oleh itu wahai ibu ibu diluar sana, jangan sekali kamu berasa kecik hati dengan anak kamu. Mudahkan urusan agar kamu tidak mudah merajuk dengannya. Jika syaitan mengajak bersongkokol dengannya, segera menjauhkan diri. Istigfar jangan berhenti. Zikir, tasbih, takbir terus dialunkan sampai bergema di dalam tempurung kepala. Doakan yang baik baik untuk anak itu. Selagi masih ada rasa merajuk, teruskan berzikir dan beristgfar.

Sayang anak bukan sahaja semasa di dunia tetapi nak kumpul bersama sama dengan anak di mahsyar nanti sambil berjalan menuju ke syurga.  Terus terusan berdoa agar Allah beri petunjuk dan jalan keluar sebarang masalah yang sedang dihadapi.

Sebab tu hati ibu, apabila selepas anaknya membantah suruhannya, dia masih boleh sembang dengan anak, boleh  gurau gurau dengan anak. Ketepi segala bisikan syaitan. Sebab mahu anaknya ke syurga. Tak mahu anaknya tergolong dalam golongan orang derhaka. Seorang ibu sanggup nangis di dunia dari dia nangis diakhirat nanti apabila cari anak tak jumpa jumpa.

Seorang ibu yang pengasih setiap malam doa, meredhakan anak anak, mengampun dosa anak anak, walau anak takde minta ampun kepadanya.  Doa doa kan yang baik baik untuk anaknya. Supaya apabila mati, dosa anak anak dengan telah terhapus. Seorang ibu tidak akan dendam dengan anaknya, kerana itu kerja sia sia.

Jadi wahai suri suri, jaga iman  jaga lah hati jangan sampai kita terdetik doa yang bukan bukan kepada anak kita. Rugi sangat, kesal sangat jika anak kita tak menjadi soleh atas kerana kita selalu nak kecik hati dan merajuk.

Utamakan anak kita kerana kita menunggu doanya di alam barzakh nanti. Doa anak orang belum  ada jaminan sampai ke kita.

Semua boleh jadi ibu solehah, semua boleh share status ini.

Tips bila hati rasa sebak dengan anak, bawa baring pejam mata menangis tapi dalam hati jangan berhenti istigfar, minta ampun dengan Allah. Jangan layan bicara hati yang sedih dan duka.

*#CATATANMENJELANGKEMATIAN*

Kasih Ibubapa

Org yg cinta anda dgn mata dipejam ialah *kekasih*
Org yg cinta anda dgn mata dibuka ialah *sahabat*
Org yg cinta anda dgn mata berkelipan ialah *pasangan*
Org yg cinta hingga anda menutup mata ialah *ibu*
Org yg cinta anda dgn tiada ekpresi mata ialah *bapa*
____________________________
*Ibu* - Memperkenalkan anda kpd dunia.
*Bapa* - Memperkenalkan dunia kpd anda.
___________________________
*Ibu* : Membawa anda kpd kehidupan.
*Bapa*   : Membawa kehidupan kpd anda.
__________________________
*Ibu* : Menjaga anda supaya tidak lapar.
*Bapa*  : Membuat anda tahu makna lapar.
__________________________
*Ibu* : Memberi anda kasih sayang.
*Bapa*: Memberi anda tanggungjawab.
__________________________
*Ibu* : Mengajar anda supaya tidak terjatuh.
*Bapa* : Mengajar anda bangun bila terjatuh.
__________________________
*Ibu* : Mengajar anda berjalan.
*Bapa* : Mengajar anda jalan hidup.
__________________________
*Ibu* : Mengajar anda melalui pengalamannya.
*Bapa* : Mengajar anda untuk dapatkan pengalaman.
__________________________
*Ibu* :  Memperkenalkan ideologi
*Bapa* :  Memperkenalkan realiti.
___________________________
*Kasih Ibu* diketahui semenjak anda dilahirkan.
*Kasih Bapa* diketahui bila anda menjadi seorang bapa.
___________________________
*Kasihilah akan bapa anda.*
*Sayangilah akan ibu anda.*
___________________________

Sunday, December 25, 2016

Senarai Nombor Kecemasan Pengendali Lebuhraya Utama Malaysia

PERKONGSIAN DARI ADMIN HAFIZ IKJR :point_down:

Senarai Nombor Kecemasan Pengendali Lebuhraya Utama Malaysia

LEBUHRAYA NOMBOR KECEMASAN

Lebuhraya Utara Selatan (PLUS) 1800-88-0000

Jambatan Pulau Pinang (PBSB) 1800-88-0000
Lebuhraya Utara Selatan Hubungan Tengah (ELITE) 1800-88-0000

Laluan Kedua Malaysia-Singapura (LINK) 1800-88-0000

Lebuhraya Kuala Lumpur-Karak (MTD) 09-5479111

Lebuhraya Kulim-Butterworth (KLBK) 1800-88-0000

Lebuhraya Seremban-Port Dickson (SPDH) 1800-88-0000

Lebuhraya Shah Alam (KESAS) 03-56337188

Lebuhraya Cheras-Kajang (Grand Saga) 03-90750505

Lebuhraya Damansara-Puchong (LITRAK) 03-74947333

Lebuhraya Sungai Besi (BESRAYA) 1-800-880-999

Lebuhraya Bertingkat Ampang (PROLINTAS) 1300-88-1012

Lebuhraya SPRINT 03-74947333

Lebuhraya Hubungan Timur Barat (Metramac) 03-91732020

Lebuhraya Shahpadu 03-33420564

Lebuhraya Pantai Baru (NPE) 03-77847859

Lebuhraya Sistem Lingkaran Kajang (SILK) 03-89210123

Lebuhraya Pantai Timur-Fasa 1 09-5479111

Lebuhraya Koridor Guthrie (GCE) 03-60385052

utara selatan kalau motor kereta rosak,tayar pecah dll ada pkhidmatan tukar barang. smlm tgk ada list dan harga sekali. boleh call je no tu bgtau apa masalah kereta. bateri kereta  pun boleh

Thursday, December 22, 2016

KEMUDAHAN CUTI KUARANTIN

PP11/2016
KEMUDAHAN CUTI KUARANTIN

Diberi kemudahan untuk menjaga anak yang menghidap penyakit berjangkit.

Tempoh yang diluluskan maksimum lima (5) hari.

Syarat anak dikuarantin:
i.  Bawah 18 tahun; dan 
ii. Bawah 21 tahun jika masih belajar.

Senarai Penyakit Berjangkit:
1. HFMD;
2. Demam Denggi & Denggi Berdarah;
3. Campak (Measles);
4. Chickenpox;
5. Difteria;  dan
6. Malaria.

Tarikh kuat kuasa 1 Januari 2017.

: http://docs.jpa.gov.my/docs/pp/2016/pp112016.pdf

Wednesday, December 21, 2016

50 60 70

The people born in the 50's 60's n early 70's are the blessed ones. Our life is a living proof.
     
👉We were never treated like a pack of animals to carry our books to school.
            
👉While playing and riding bicycle, we never bothered to wear helmets or lock them.
            
👉After school time we played until its dusk.
          
👉We played only with our real friends, not with Internet friends.
           
👉 If we ever felt thirsty, we drank tap water but never have to buy bottled water.
           
👉We never got ill even after sharing the same juice with four friends.
            
👉We never put on weight even after eating plate full of sweets and rice everyday.
            
👉Nothing happened to our feet even after roaming around and playing barefeet.
            
👉We never took any health supplements to keep ourselves healthy.
             
👉We created our own toys and played with them.
            
👉Our parents were not rich. They never chased after money and wealth. They just searched for and gave only love, not any worldly materials.

👉We never shared our emotions by emoticons in mobile phones.
          
👉We listened to the truth and voice of our conscience. We wrote those things only in letters, hence words were never corrected or deleted.
            
👉We never had cellphones, DVDs, Play stations, XBoxes, video games, personal computers, internet, chat, but we had many real friends.
            
👉We visited our friend's home uncalled and enjoyed food with them. We never had to call them and ask their permission to visit their homes.
          
👉Relatives were near to us so our hearts and souls were happy. Hence we never required any insurance policy.
            
Last, but not least....

👉   We are a unique and the most blessed generation, because we are the last generation who listened to their parents and also the first which have to listen to their children.

We are not special, we are the LIMITED EDITION. 💫

Sent as received hope u enjoy it 😜

Monday, December 19, 2016

DBP

Sila2 wara-wara kan.. 😆
Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) telah memperkenalkan perkataan "Swafoto" bagi perkataan "Selfie"yang kita selalu gunakan selama ini. Ayuh, kita ubah kebiasaan itu. Biasakan yang betul dan betulkan yang biasa.
Swafoto - gambar kendiri, berswafoto - mengambil gambar kendiri, menswafoto - perbuatan merakam gambar sendiri. Jom kita gunakan bahasa Melayu dgn betul. Indahnya bahasa kita.
Suri Teladan – Role Model
Jerayawara – Road Show
Latar Pentas – Back Drop
Gegantung – Bunting
Imej Tumpu – Highlight
Parkir – Parking
Pascanilai – Postmortem
Swafoto – Selfie
Kira detik – Count Down
Bilik acu – Fitting Room
Ujana teh – Garden tea
Persantaian -Resort

EJAAN YANG MENGELIRUKAN:
Banyak calon peperiksaan dan orang ramai yang masih berasa keliru akan ejaan bagi sesetengah perkataan yang digunakan dalam pertuturan ataupun penulisan dalam seharian. Sesungguhnya, kekeliruan ini dikatakan berlaku apabila mereka mendapat input atau informasi ejaan yang berlainan daripada pihak media massa dan guru subjek. Biasanya kesilapan ini berlaku sejak sekolah rendah lagi sehingga terbawa-bawa ke meja peperiksaan.
Berikut merupakan perkataan yang biasa kita temui:
1. resepi ❌ resipi ✔
2. menyakinkan ❌ meyakinkan ✔
3. istirehat ❌ istirahat ✔
4. kadang-kala ❌ kadangkala ✔
5. sambilewa ❌ sambalewa ✔
6. dasyat ❌ dahsyat ✔
7. insuran ❌ insurans ✔
8. ambulan ❌ ambulans ✔
9. juwita ❌ juita ✔
10. unggu ❌ ungu ✔
11. mengulangkaji ❌ mengulang kaji ✔
12. penguatkuasa ❌ penguat kuasa ✔
13. gambarajah ❌ gambar rajah ✔
14. redha ❌ reda ✔
15. kerinting ❌ keriting ✔
16. bergu ❌ beregu ✔
17. kontingen ❌ kontinjen ✔
18. mengenengahkan ❌ mengetengahkan ✔ 19. mengenepikan ❌ mengetepikan ✔
20. mengkedepankan ❌ mengedepankan ✔ 21. mengkebelakangkan ❌ mengebelakangkan ✔
22. sihat walafiat ❌ sihat wal afiat ✔
23. majerin❌ marjerin ✔
24. rempah ratus❌ rempah-ratus ✔
25. alat siaraya ❌ alat siar raya ✔
26. margasatwa ❌ mergastua ✔
27. workshop (bi) ❌ woksyop (bm) ✔
28. bertungkus-lumus ❌ bertungkus lumus ✔
29. limau kasturi ❌ limau kesturi ✔
30. walaubagaimanapun ❌ walau bagaimanapun ✔
31. mee ❌ mi ✔
32. kuey teow ❌ kuetiau ✔
33. respon ❌ respons ✔
34. sunnah ❌ sunah ✔
35. ramadhan ❌ ramadan ✔
36. leukimia ❌ leukemia ✔
37. emel ❌ e-mel ✔ di-e-melkan & meng-e-melkan
38. katrij ❌ kartrij ✔
39. cop nama ❌ cap nama ✔
40. Insha Allah ❌ Insya-Allah ✔
41. alergik ❌ alergi ✔
42. ansurans ❌ ansuran ✔
43. urusetia❌ urus setia ✔
44. keretapi ❌ kereta api ✔
45. merbahaya ❌ berbahaya/marabahaya ✔
46. naskah ❌ naskhah ✔
47. atlit ❌ atlet ✔
48. war-war ❌ uar-uar/wara-wara ✔
49. urusetia ❌ urus setia ✔
50. fax ❌ faks/faksimile ✔
51. was-was ❌ waswas ✔
52. stokin ❌ stoking ✔
53. karenah❌ kerenah ✔
54. kemaskini ❌ kemas kini ✔
55. ulangkaji ❌ ulang kaji ✔
56. pra sekolah ❌ prasekolah ✔
57. temu janji ❌ janji temu ✔
57. menghadkan ❌ mengehadkan ✔
58. hajjah ❌ hajah ✔
59. agen ❌ ejen ✔

Akhir kata, pembaca sudah pasti akan berasa pelik akan perkataan yang telah disenaraikan seperti di atas. Namun, perkataan yang kita berasa pelik itulah sebenarnya merupakan ejaan yang betul mengikut Kamus Dewan Edisi ke-4. Jadi, betulkan yang salah dan biasakan yang betul.

Saturday, December 17, 2016

JAWATAN KOSONG

JAWATAN KOSONG : Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Negeri Pahang (SPANP)

JAWATAN : PEGAWAI PERKHIDMATAN PENDIDIKAN GRED DG41
JAWATAN : PEGAWAI BELIA DAN SUKAN GRED S41
JAWATAN : PEGAWAI HAL EHWAL ISLAM  GRED S41
JAWATAN : PEGAWAI SYARIAH GRED LS41
JAWATAN : PENOLONG PEGAWAI VETERINAR G29
JAWATAN : PENGHULU GRED NP29
JAWATAN : PENOLONG PEGAWAI TANAH GRED NT29
JAWATAN : PELUKIS PELAN JA19
JAWATAN : PEMBANTU TADBIR (PERKERANIAN/OPERASI) GRED N19
JAWATAN : PEMBANTU TADBIR (KEWANGAN) GRED W19
JAWATAN : PEMBANTU OPERASI GRED N11
JAWATAN : PENGHANTAR NOTIS N11
JAWATAN : PEMANDU KENDERAAN H11

Tarikh tutup:31 Jan 2017

Maklumat lanjut >>
http://www.iklanjawatankosong.org/career-in-suruhanjaya-perkhidmatan-awam-negeri-pahang-spanp/

P/S: Tolong klik "Share" , sebarkan dan 'tag' kawan2 yang lain.
* Bantu rakan anda yang tengah mencari kerja ~
* Kongsikan dengan rakan anda

Friday, December 16, 2016

Bank Negara Malaysia

Untuk tatapan kengkawan yg x tukar kad bank lagi...sekadar berkongsi info...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Bank Negara Malaysia mengarahkan semua bank..upgrade..chip ATM card..kepada chip Debit Card untuk fungsi pembelian runcit dan online sahaja..Kecuali Agro,Affinbank dan Bank Rakyat sahaja yang tidak terlibat dalam urusan ini.

Mulai 01.01.2017 transaksi pembelian runcit dan online akan di blok jika chip card TIDAK DI TUKAR kepada chip Debit Card.

Transaksi di mesin ATM boleh berjalan seperti biasa walaupun kad ATM itu tidak di tukar.

Kad ATM adalah kad yang belum upgrade kepada status Debit Card.

Debit Card ada di cetak pada kad yang di tulis MY DEBIT atau PAYWAVE atau VISA atau MASTER dan ada tarikh luput 5 tahun.

Denda yang dikenakan RM 12.70 tu bukan denda tapi caj semasa mengikut kadar bank masing-masing.

BNM arah suruh tukar sebab bank-bank buat promosi FREE untuk menggalakkan orang ramai menggunakan Kad Debit bermula September 2016. Pada Januari 2017 ini akan kembali kepada caj asal iaitu RM12.70 untuk pertukaran Kad ATM kepada Kad Debit. Hanya BIMB mengenakan caj RM12.72.

HARAP MAKLUM SEMUA TENTANG HAL INI.

Jadi kalau makcik pakcik yang uzur yang memang sekadar guna ATM sahaja, jangan la dipaksa datang ke bank untuk tukar kad.

Kadang-kadang orang ramai lebih mudah percaya pada viral dan tiada sikap nak bertanya bank tentang kesahihan viral itu. Penuh dalam bank dengan orang tua yang kelihatan uzur.

TERIMA KASIH

Rabu 14.12.2016
10.30 am
Info face to face : From MAYBANK

fatasahbab@gmail.com